Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

FRIHET FRÅN TANKAR, något om beroenden.

Av Rani Spets Edgren - 30 oktober 2011 15:13

                

  När levnadsstandrden höjts kontinuerligt i åtskilliga generationer har nya typer av problem uppstått.

Beroendeproblematik; matberoende, shoppingberoende, spelberoende, träningsberoende...var nästan okända fenomen för några tiotal år sedan.

  De senaste åren har några personer skrivit om sitt shoppingberoende, övervikt är ett allvarligt hälsoproblem för allt flera personer, det finns kliniker som ger hjälp till människor med spelberoende...

  Jag läste i en bok "Att leva på ljus" av Jasmuheen att beroenden kanske är naturligt men att det naturliga beroendet är beroendet  av kontakt med det gudomliga inom oss. Det är en spännande tanke för mig.


  Att gå in i FRIHET FRÅN TANKAR, inte bara glimta, utan stanna upp där ett tag får fantastiska konsekvenser. Säkert är konsekvenserna olika för varje individ men det finns också gemensamma nämnare. En känsla av djup inre tystnad, ett vidsträckt inre lugn och en ENERGIFYLLD, GLÄDJEFYLLD, TILLFREDSSTÄLLELSE finns i det som är den gemensamma nämnaren.

  Att t ex vilja äta mer eller andra saker än det som gagnar hälsan eller att vilja köpa mer än vi behöver, rymmer alltid någon botten av otillfredsställelse. Människor är alla unika, så generella beskrivningar kan aldrig fånga verklighetens stora komplexitet. Dock delar vi att det finns otillfredsställelse eller någon variant av känslor som vi försöker hålla ifrån oss med beroendebeteenden. Ett dåligt självförtroende kanske man försöker kompensera med att bära dyra statuskläder. Generell gnagande otillfredsställelse - ja, kanske tror vi att den ska upphöra om vi köper en till av det vi redan har åtskilliga av. Kanske är jag ledsen för någon brist som jag själv anser mig ha, kompenserar med en smörgås till, en glass till, en godispåse till, det är ju synd om mig...En till av det ena eller det andra så ska nog tomheten, osäkerheten, känslan av mina tillkortakommanden...inte plåga mig längre. Nästa spelomgång vinner jag säkert och DÅ väntar flödet, tillfredsställelsen, då har jag ALLT för att kunna leva bra och känna mig RÄTT!


  Att våga sig på "experimentet" FRIHET FRÅN TANKAR betyder först att släppa taget om kamp och kontroll. Och det räcker som sagt inte med att "glimta" detta varande i FRIHET FRÅN TANKAR i 10 korta sekunder någon enstaka gång. Det behövs mer än så. Att ändå ta risken och gå dit förändrar livsupplevelsen på ett positivt, dramatiskt sätt.

Något så enkelt som att att en promenad, SE, KÄNNA, TA IN miraklet att våra vackra träd får ett nytt utseende VARJE DAG, att ljuset ändrar sig minut för minut under dygnets timmar, se molnformationerna på himlen...Ja, detta kan förefalla banalt. Men i det ögonblick vi TAR IN DET genom FULL NÄRVARO i FRIHET FRÅN TANKAR skänker det en tillfredsställelse, en GLÄDJE, en samhörighetskänlsa med livet, känslan av att LEVA HELT OCH FULLT!! Den upplevelse av helhet och tillfredsställelse som detta ger överträffar det vi kan uppnå genom att köpa en till, skapa nästa matupplevelse, satsa på en högre vinst, köra dagens tredja träningspass..

  FRIHET FRÅN TANKAR gör oss inte passiva eller likgiltiga. Livsupplevelsen i sig själv blir så RIK, så HEL, så TILLFREDSSTÄLLANDE att inget behöver kompenseras för eller flys undan ifrån. Det blir enkelt och naturligt, kan ske utan vare sig morot eller piska, att äta hälsosamt och balanserat. Lyckan i att vinna en hög vinst kan aldrig ha det djup och den helhetskänsla som FRIHET FRÅN TANKAR ger. Att köpa en till och en till med otillfredsställelse som drivkraft blir plötsligt ointressant när inte otillfredssällelsen längre är där. Det behövs vare sig plikt, skuld eller disciplin för att vi ska äta sunt och konsumera balanserat när FRIHET FRÅN TANKAR gör att vi känner tillfredsställelse, LIVSGLÄGJE, tacksamhet, energifullhet, helt naturligt. Känslan av samhörighet med livet, känslan av att var del av livet, att vara helt och fullt levande, närvarande blir istället drivkraften i våra liv.

  För mig känns Jasmuheens ord om beroende av kontakt med det gudomliga i oss, som ett möjligt sätt, att se våra beroenden i en ny dager.

  Personligen vill jag dock vinkla det lite annorlunda; Jag föredrar att säga att i FRIHET FRÅN TANKAR upplever vi så mycket starkare ett djup, en helhet i vårt människoväsen som i sin tur medför att vi inte behöver kompensera för något eller fly undan från något. Jag föredrar personligen att inte kalla det beroende av kontakt med det gudomliga i oss.  I stället vill jag sätta ord på det som kontakt med DJUP, TYSTNAD, VARANDE, något som är del av vår människonatur. Avsaknaden av kontakt med denna viktiga del av vår människonatur leder till obalans, behovet av att kompensera osv. För mig är det inte ett beroende, snarare en självkännedom som får inkludera  djupa och viktiga delar av vår människonatur som vi så lätt glömmer bort i ett stressfyllt liv.


  Jag önskar var och en att ni fylls av förundran inför soluppgång och solnedgång, trädens skönhet, en blommas fulländning.... och VET att den förundran ni känner har att göra med något i ER SJÄLVA som blir nåbart i FRIHET FRÅN TANKAR!

     I ljus och VARANDE!   RANI







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rani Spets Edgren - 4 december 2023 09:30

  Det mind som inte är förankrat i vår djupare dimension är till sin egen natur destruktivt. Det kan vara svårt att inse. Kanske VILL vi INTE se det.  Det icke-förankrade mindet upplever alltid brist och rädsla. Det finns oräkneliga uttryck för...

Av Rani Spets Edgren - 1 november 2023 05:46

   Alla människor har och ÄR en djupare dimension. Jag kallar den ofta vårt o-betingade människoväsen. I kontakt med vår djupare dimension förstår vi genom vår egen direkta upplevelse, att livet är heligt, stort, oerhört. Att ha kontakt med den här d...

Av Rani Spets Edgren - 10 januari 2023 16:26

  Kära Du! Åren har rullat på och du dömer dig själv både hårt och skoningslöst.   Jag vill bjuda in dig till ett annat förhållningssätt. Einstein sa -"Våra huvudsakliga problem kan inte lösas på samma nivå, som de uppstått på"!      Att döma...

Av Rani Spets Edgren - 9 januari 2023 18:45

    Dear You! At an early part of growing old You are judging yourself really hard. I invite You to something else. Einstein said -: Our main problem cannot be solved on the same level as where they arose"!     Judging Yourself is Your minds ac...

Av Rani Spets Edgren - 25 november 2022 19:24

     Reaktivitet är ett så vanligt fenomen att vi ofta ser det som att det kommer ur en sorts sanning om verkligheten, att det är en självklarhet att  reagera igen och igen i olika situationer. Kanske är det en kollega på jobbet, en trafiksituation, ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards