Alla inlägg under augusti 2017

Av Rani Spets Edgren - 13 augusti 2017 17:15

  Strosar i Lill-Jans-skogen och känner hur jag är ett med skogen; med suset i träden, ljuset som silar mellan träd och grenar, fåglar, gräs...

Med förundran noterar jag hur STILLHET  öppnar för närhet, samhörighet, energifullhet, tacksamhet...

   Återvänder hem, känner tacksamhet, vördnad och samtidigt bubblande glädje - för ALLTING! Att äta en enkel frukost får mig att känna enhet med och tacksamhet till Moder Jord som bidragit med råvarorna.


  Så är det dags att packa väskorna för Brasilien. Första anhalten är Rio de Janeiro. Den intensiva skönheten i landskapet känns nästan overklig. Det känns som om jag vandrar omkring i "Tusen och en Natt"!

  Några dagar senare åker jag flodbåt på Rio Negro, en biflod till Amazonfloden. Rio Negro flyter genom natur som till sto del är orörd av människohand.

  Flodfärden inkluderar åtskilliga vandringar ledda av guider, turer mad liten båt, kanotpaddling...utmed stränder och mellan träd som omges av vatten.


   Inre STILLHET, inre TYSTNAD gör mig till ett med regnskogen. Luften, ljuden, växter, djur, insekter....allt är magiskt del av samma helhet. Så mycket tacksamhet! Så mycket förundran! Inre STILLHET och inre TYSTNAD är till för att VARA TILL! Och på samma gång öppnar det för möten med regnskogens enorma, nyanserade, mångfacetterade, doftande, myllrande LIV! Det känns som om regnskogan och jag kan uppfatta varandra ömsesidigt. Förunderliga djur, lekfulla apor, papegojor och otaliga andra fåglar visar sig, en sengångare vänder sitt ansikte långsamt åt mitt håll.

  Regnskogens många dofter är som en hel förunderlig värld, bara de. Och regnskogen ger också otaliga frukter, en mängd olika nötter, nejlika, medicinalväxter, curare...allt ingår i regnskogens oerhördhet.


   I min egen STILLHET finns VARANDET som kan uppleva allt, känna förundran inför allt, vara i enhet med alltet!


  Lill-Jans-skogens höga granar och skygga rådjur, Amazondjungelns doftande intensiva grönska, ibland stillhet, ibland skränande fåglar, vrålapor och mängder av olika ljud, varje människa inklusive jag själv, larmande storstäder....När jag låter det vara STILLA inuti mig, inte producerar mental aktivitet, blir alltings samhörighet magisk, verklig, förunderlig och det mest naturliga.  I upplevelsen av alltings samhörighet är den naturliga och självklara viljan att vara rädd om allt och alla, att värna om allt och alla, att fortsätta vara STILLA inuti och förundras över ALLTING!!


                        Skygga rådjur och skränande papegojor - i TACKSAMHET FÖR ALLT!!


                                                                                                                        RANI!



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards