Alla inlägg under augusti 2012

Av Rani Spets Edgren - 20 augusti 2012 14:57

                   STILLHET en helt vanlig dag!

  Just kring den här tiden återgår många till jobbet efetr sin semester. Det är stressigt för många,nästan chockartat, möts med motstånd, av åtskilliga. Jag bor nära en trafikerad vägkorsning som jag behöver passera på vägen hem. De sensaste 2 veckorna har jag här hört tutande, upprepat tutande, gräl, utskällningar....varje gång jag passerat den här korsningen.

  Ja, kanske är det stressigt att börja jobba igen efter semestern, MEN det är på samma gång en idealisk tid att bli medveten om hur vi låter mindet styra, breda ut sig, ta över...

  Jag över mig varje gång i min "magiska vägkorsning"; Att bara iaktta en konflikt, inte producera en enda åsikt, bara vara fullt ut HÄR OCH NU, har förmågan att förändra!

  Snabbt som ögat kan mindet "räkna ut" vem som gjort "fel", hur det "borde" vara, mm mm.  MEN, att LÅTA BLI det,

att istället bli medveten om STILLHET och TYSTNAD som existerar djupt inom mig, även i trafik-kaos.....Ja, detta är också en möjlighet. I medvetenhet om STILLHET och TYSTNAD, i kontakt med STILLHET och TYSTNAD, skärps sinnena helt naturligt. Det är inte ett avstängt tillstånd - tvärtom är NÄRVARON förstärkt när tankarna får tystna. Avslappnat och närvarande ser jag säkra vägar genom trafiksituationen. Tutanden och upprörda ord får bara finnas. Jag lägger inte till någon åsikt. Jag lägger inte till något alls, inte ens en suck. Och om jag ända gör det sjunker närvarograden genast. Så jag låter bli, jag vilar i varandet med avslappnad och intensiv närvaro. I NÄRVARON blir det så tydligt att jag har ett val. Jag måste inte producera åsikter, upprördhet, stress...Det går utmärkt att vila kvar i den inre stillheten och agera omdömesgillt i trafiken. När jag stannar i kontakt med den inre STILLHETEN försvinner inre smärta. Vare sig trafik-kaos eller många arbetstimmar är stressigt eller smärtsamt. Att vara i INRE STILLHET och i FULL NÄRVARO betyder också att LÅTA arbetstimmar,trafiksituationer, förändringar, förflyttningar, möten, matlagning....bara äga rum, komma och gå. Jag är absolut ansvarsfullt medskapande i livet - men utan att lägga på åsikter och stress.....det är något MAGISKT i det! ELLER - det kanske är LIVET som ÄR magsikt. Kanske handlar det om att min förmåga att UPPLEVA LIVETS MAGI, öppnar sig, när jag vilar i varandet, lever med ett minimum av tankar, ANVÄNDER tankarna när de verkligen tillför något, annars låter mindet vara tyst och stilla! Eckhart Tolle skriver

            - "Låt naturen visa Dig STILLHET"!

            Och till och med mitt i stökiga vägkorsningen finns ett parkområde. Löven vajar fridfullt, även med tutande långtradare bredvid sig. Gråsparvarna letar frön, kvittrar lite, å varje grässtrå står i sin egen skönhet och fulländning. Det är märkligt, starkt, förunderligt! Det mänskliga mindet kan skapa så mycket kaos, men 1½ meter bort lever gräset, gråsparvarna och träden sina fridfulla liv, helt oberört.

   I ett läge kände jag själv för en stund  -"Jag måste resa bort, ensam, för att hitta lugnet och friden". MEN, plötsligt mindes jag att mindet har en av-knapp. Jag använde den. Och genast ändrade sig känslan - genast hittade jag lugn, närvaro, energifullhet, inspiration - allt det som mindet sa skulle finnas om jag reste bort ensam. Utan någon annan förändring än att låta mindet vila, låta mindet vara tyst, fanns plötsligt allt jag önskat mig I MITT EGET INRE, OCH GENAST!

    Det blev med ens kristallklart; Också när jobbet börjar efter en semesterperiod, också mitt i trafik-kaos - är vår djupa inre natur STILLHET, NÄRVARO, LUGN och STARK ENERGI!

  Kära alla stressade; Ta ett djupt andetag! Stanna upp ett ögonblick! Det finns STILLHET inuti Dig också när Du inte tror på det. Tillåt Dig då och då att KÄNNA STILLHETEN!

  Din insats på jobbet, din kvalite´på fritiden, ditt omdöme i rusningstrafiken...ja allt fungerar bättre, enklare, mera proffessionellt och avslappnat om den INRE STILLHETEN får finnas med, om du gör dig medveten om den, KÄNNER den, lite oftare.


   Finns det då några risker med FRIHET FRÅN TANKAR? Ja, absolut!" Dvs, du agerar ALLTID med gott omdöme i den NÄRVARO som frihet från tankar ger. Men en risk är att du känner dig upplyft och berikad av jobbet redan första dagen efter semestern, att du har roligare på fritiden, att du helt naturligt ser med vänlighet och uppskattning på medmänniskorna, till och med mitt i rusningstrafiken.Det finns en risk att just den medtrafikant som stört dig blir en god vän!

    Med kärlek, STILLHET, tystnad, många härliga bad i Mälaren och andra sjöar!!     RANI

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards