Alla inlägg under november 2015

Av Rani Spets Edgren - 21 november 2015 21:22

  Innerligt kära! Ni säger att ni sitter fast i sorg och ilska. Jag säger till er; -Jag har full förståelse. Det är just där som många relationer hamnar. Jag säger också; -Det är era mind som producerar sorg och ilska. Med varsamhet och tydlighet bjuder jag in er att först KÄNNA, NOTERA, KONSTATERA...att SORG och ILSKA händer inuti var och en av er. Det är DÄR - INUTI ER som den händer. Det är INTE den andres fel eller ansvar.


  Mindet vill ha rätt, vara förorättat, ha allt på sitt sätt, hålla den andre ansvarig...det är normala mind. Mind skapar smärta och separation.


  Ta risken! Ge dig gåvan att inte producera något alls från mindet på en lång stund.

  Bortom mindet finns ALLTID den du är i frihet från varje betingelse. Ta risken! Fall dit in! Inte bara ett ögonblick - stanna lite längre! Vad är risken?

Jaa! Det finns BETYDANDE RISKER! Du kommer helt säkert att få kontakt med den du ÄR i frihet från mindet om du stannar där länge nog. Du kommer att uppleva GLÄDJE, för ditt väsen bortom mindet är bl a GLÄDJE! Risken är betydande. Du kommer att uppleva att du är vacker, föremål för universell kärlek, har ett omätligt stort värde.

Ännu värre; Den andre - den som "orsakat" all smärta och sorg blir OCKSÅ älskad, vacker och oändligt värdefull när du ser och upplever den andre inte genom mindet - mindet är blint - utan genom den du är bortom mindet!


  Hjälp! Du vill ju vara arg, ilsken, fast i sorg och smärta så den andre ska förstå sin otillräcklighet, sina tillkortakommanden.

  Att bli fridfull och full av glädje - HU! Den andre kan ju tro att hans/ hennes otillräcklighet och tillkortakommanden inte spelar någon roll!

  Du kan falla rätt in i förälskelsekänslor till dig själv och till LIVET, till bubblande glädje, hälsa och välbefinnande. Nej! Hur undviker man "sån´t lidande"!? Man håller i, ger näring, upprepar tankar på mindets nivå, håller mind-ställningarna intakta!


  Ja! Nu kanske ni tror att jag driver med er. På sätt och vis gör jag det. På sätt och vis gör jag inte alls det! Jag känner er utanför och bortanför era smärtfyllda mind. Och jag är berest i mindets smärtfyllda irr-gångar likaväl som i den människonatur som stiger fram ur VARJE MÄNNISKA när mindet blir tyst och får vara tyst mer än bara kortvarigt.

  Jag ser att ni är KÄRLEKSFULLA, STRÅLANDE, INTELLIGENTA, VACKRA och KREATIVA VARELSER!!

Jag bjuder in er till att återupptäcka det själva också!


  Eckhart Tolle är en fantastisk vägvisare in till den du är bortom betingelser. Hans bok "The power of now", liksom allt han skrivit, är mästerverk!

  Gangaji är ytterligare en fantastisk vägvisare in till den du är bortom betingelser! -"Let that what is always here show you God!" är del av det som Gangaji säger. Bli stilla, bli tyst, försvinn inte i någon tanke alls. Du kommer att upptäcka den obetingade du!


  OSHO, Amma, Bhagawan...vår tid har många mästare som kan peka för dig på den du är bortom betingelser.


  Du kan också använda FULL KROPPSNÄRVARO! Mindet fokuserar på förflutet och framtid - inte på nuet. Kroppsnärvaro sker i nuet!

  -----------------------------------------


  Ta flera djupa andetag. Känn så noga du kan andetagen, andningen, hela kroppen. För varje andetag kan du släppa taget om det som är "därute", om förflutet och framtid ett steg till, ett steg till...Ge din kropp noggrann närvaro och uppmärksamhet. Finns det något som känns obehagligt eller obekvämt!? Ge det  kärleksfull närvaro, ömsint uppmärksamhet. Ge det INTE mental aktivitet - bara NÄRVARO!

Är kroppen redan fullt ut bekväm? BRA! Bara var med det som är!

Finns det något i kroppen som känns obekvämt? Också BRA! Du kan använda det som en hjälp till ökad närvaro. Vadhelst som känns obekvämt, bara VAR tillsammans med det i inre tystnad och FULL NÄRVARO. Om du "glömmer dig"

och plötsligt befinner dig i tankar, tolkningar, åsikter....notera det och återgå till FULL NÄRVARO. Hittar du motstånd i dig själv? Notera motståndet och släpp det sedan!


  Varje känsla är också en användbar port till ökad närvaro. Ilska och sorg? Släpp varje mental aktivitet kring känslorna. Var tillsammans med dem. Känn dem, upplev dem så närvarande du någonsin kan. Känslor rör sig snabbt - går över i nästa och nästa känsla när de får REN UPPMÄRKSAMHET! Bara fortsätt att ge närvaro och uppmärksamhet. Och igen; Kanke "glömmer du dig", försvinner i mental aktivitet. Notera det och återvänd till full närvaro. Kanske finns ett subtilt men påtagligt motstånd. Notera det och släpp det.

   Efter ett tag kommer du att uppleva stillhet och lugn.

  Stillhet och lugn indikerar att du inte längre är fast i mindets irr-gångar. Stanna kvar! Stanna kvar ännu ett tag!


   Det kan HÄNDA många saker som t ex  att ett påtagligt flöde av energi blir kännbart i dig. Bara VAR med det som är!


  Avslappning, närvaro, enkelhet, frihet från inre konflikter, flödande kärleksfull kreativitet är del av den du är bortom mindets betingelser.


  STILLHET bortom orden - STILLHET som lyser, vibrerar, skimrar av LIV ÄR DU - när mind-aktiviteten  får vara pausad ett slag!


                  Kärlek, stillhet och vibrerande LIV!!    RANI

Av Rani Spets Edgren - 15 november 2015 20:05

  EN GÅVO-MEDITATION.

  Hitta en plats där du känner dig bekväm och ostörd en liten stund. Lyssna gärna till mjuk bakgrundsmusik. Andas normalt och tillåt dig att bli fullt närvarande i kroppen.


  Se nu dig själv gående i naturen. Det här är just den natur som du tycker allra mest om. Se dig omkring. Känn naturen. Temperaturen är din mest ideala. Fåglar sjunger. Varje ljud är som naturens lyhörda viskningar. Kanske finns ett lekfullt vattendrag nära dig, kanske det mäktiga ljudet av havets vågor.

  Som du går här i en känsla av lätthet, känner dig som ett med naturen, får du se en liten varelse, som rör sig i riktning mot dig. Det ser ut som en liten människa och varelsen har ett ljus-sken omkring sig. Varelsen fortsätter att närma sig dig, kommer allt närmare. Bara att titta på den lilla varelsen fyller dig med lugn och energifullhet. Något aktiveras djupt inom dig. Du blir berörd, får en känsla av att ett ljus lyser svagt inifrån din egen kropp.

  Den lilla varelsen är ett barn. Nu är barnet ända framme hos dig. Barnet är kortare än du, och lekfullt. Barnet ser en sten och klättrar upp på den. Nu är era ögon i  samma höjd. Ni ser in i varandras ögon. Det är en STARK känsla! Det är så mycket LIV, NATURLIGHET, ENERGI i barnets blick och i hela barnet. Och det ÄR ett barn!

  En liten stund hoppar och leker barnet, klättrar upp, klättrar ner, springer och leker...Å så står barnet stilla på stenen igen och tittar djupt in i dina ögon.


  Barnet börjar prata och säger: -"Hej! Så bra att du är här för att träffa mig. Välkommen! Jag vill prata med dig om barn. Jag är både ett alldeles vanligt barn - och något helt annorlunda. För jag är också en ambassadör för varje barn på vår planet. Håll mina händer!"

  De små händerna i dina händer....vilken underbar känsla! Barnet både skuttar, är lite otåligt och är på samma gång en gammal vis person med ett allvarligt uttryck i ögonen.


  Och barnet börjar prata igen och säger: -" På vår planet finns många barn som har extrema situationer med vuxna som inte klarar av att ta hand om dem vist och kärleksfullt. Det finns barn som lever på gatan utan någon alls som tar hand om dem. Jag vill att du ska möta ett av de här barnen nu".


  Barnet ser plötsligt annorlunda ut - den lilla kroppen är så tunn, håret är smutsigt, ser ut att inte ha blivit vare sig tvättat eller kammat på länge. I barnets ögon är smärta, sorg och ytterligare något som kan vara en skymt av hopp. Och barnet som nu ser helt annorlunda ut börjar prata.


  Rösten låter som en gammal vis själs röst: -"Jag vill att du öppnar ditt hjärta för mig. Jag önskar att du ska förstå mina behov och förstå hur naturliga och självklara de är. Jag vill att du öppnar dig för att du och jag är del av samma odelbara helhet och att allt som händer mig är viktigt och angeläget för dig, likväl som att allt som händer dig är viktigt och angeläget för mig. Mina behov är desamma som allas behov. Jag behöver mat, trygghet och värme och mest av allt behöver jag kärlek.

  Just nu vill jag att du kramar mig och håller om mig och att du låter mig vila och sova en stund med mitt huvud i ditt knä".

  

  De små händerna i dina händer rör vid ditt hjärta. Barnets ögon är som djupa, klara källor, skönheten, livet, samhörigheten...ord kan inte återge upplevelsen.


  Och barnet lägger sig ner med sitt huvud i ditt knä. Det känns berörande, heligt, vackert. Barnet har smutsigt hår, kroppen är så tunn och energin i barnet är så STARK och LJUS!

  Inom kort sover barnet. Du sitter där och ditt inre flödar över av ömsinthet, kärlek, känslan av samhörighet...

Det är en stund av transformerande NÄRVARO. Du känner att allt är som det är och att det bästa du kan ge till dig själv och till andra är närvaro i NUET, att leva och ge ditt bästa i varje nytt nu. Och du vet att kritik och anklagelser mot något som redan är inte är den starkaste kraften för klok utveckling. Närvaro, kärlek och visdom är krafter som ger helande och sund utveckling.


  Barnet med sitt huvud i ditt knä börjar röra sig, vaknar, öppnar ögonen, reser sig och ser sig omkring.

  Barnet ser på dig och i ögonen finns ett DJUP, något som är TOTALT, en KÄRLEK bortom orden. Och på nytt är det samma barn som du först mötte. Att möta detta DJUP, den här KÄRLEKEN i barnets ögon gör att transformationen som redan sker i dig fortsätter och går djupare.


  Barnet förändras lite och säger till dig: -"Jätte-tack för att du kom och för din uppmärksamhet. Jag vill träffa dig snart igen men just nu vill jag leka".


   Å barnet springer i väg med lek och glädje i sina rörelser.

'  Du konstaterar att du är kvar i samma magiska, vackra natur. Du bestämmer dig för att börja gå sakta tillbaka hem. Och något får dig att börja skratta. Plötsligt betyder "hem" för dig FULL NÄRVARO.  Och där är du redan!


                          Med kärlek, lekfullhet och allvar i silvrigt november!


                                                  


                                                  


      RANI!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards