Alla inlägg den 22 januari 2012

Av Rani Spets Edgren - 22 januari 2012 19:28

  Jag sitter på en balkong i 29 graders värme. Palmer rör sig sakta och fridfullt i en stilla bris. Fåglar sjunger med olika stämmor. En ekorre pilar upp och ner, ömsom i en trädstam, ömsom i en vacker gudastaty. Grönskan är så rik att jag förstummas. Jag låter den omätliga rikedomen - nyanserna,ljuden, dofterna, fåglarna, den lekfulla ekorren...värmen, solen...uppfylla mig TOTALT. Så enkelt! Så enkelt att hitta "av-knappen" till mindets tröttsamma babbel, att vara ett med varandet, att låta allt vara som det är, att vara fullt närvarande, fri från varje motstånd, fri från varje tanke.

   Livet ändrar scen. Tillbaka i Stockholm. Det är kallt. Snön singlar sakta. Skönheten gör mig andäktig. Så lätt att låta tankarna tystna, fyllas, förundras - av NUET.

  Jag möter lilla familjen med skrikande 3-åring i vagnen. Mamman tittar urskuldande på mig och säger :-"Han vill inte gå in!" Jag tar det med upphöjt sinne. De är varmt respektfulla med sitt barn. Men mamman och pappan vill in. Barnet vill vara ute.

  I hemlighet, eller kanske inte i hemlighet, känner jag mig plötsligt mest förbunden med barnet. Ja! Bara SE hur magiskt, gudavackert det är att se snön singla sakta, andas in kristallren luft, BARA VARA! Det är en julaftonskänsla, just den då allt är varmt, generöst, tryggt, ombonat, fyllt av närvaro och gemenskap. Jag vill också stanna ute i snöfallet. Det är oemotståndligt underbart!

  Läser ett brev från en anna vän; "3-åringen går mig på nerverna. Han kräver att jag ska komma till honom oavbrutet, han accepterar ingen annan och jag känner mig stressad, sliten mellan honom och övriga familjen. Känner mig stressad, funderar över om det inte är rimligt att 3-åringen kommer till mig i stället för att jag springer oavbrutet!?"

  Det är föräldrar jag känner. Jag VET att de är otroligt kärleksfulla, gör ALLT för att ge barnen en god start. Jag tystar mindet och bara ÄR med det som är! Och plötsligt är jag så förbunden - med 3-åringen. Det flaschar förbi bilder av min egen 3-års-tid. 3-åringen SER livets magi och oerhördhet. Och 3-åringen ser när mamma inte "är hemma", inte är närvarande i sin kropp, ser när hon är försvunnen i tankar, i känslor, stress.. Då blir 3-åringen jätterädd, börjar gråta och skrika, och mamma blir arg. När mamma blir arg blir hon ännu mindre hemma i närvaro, ännu mera försvunnen, in i känslor!

  Mitt mind säger med arrogant tonfall -"Du verkar vara klart talangfull i att regrediera till 3-års-stadiet!" -"Tack, mindet för din delning!"

  Det dyker upp ett uttryck från barndomen: -"Det var inte många hemma!" Uttrycket användes när någon var nära en svår olycka eller nära att dö, men sedan klarade sig. Att "vara hemma" och "inte många hemma" användes synonymt med att vara närvarande i kroppen och nuet eller brist på närvaro i kroppen och nuet.

  Vad 3-åringar vill är naturligtvis olika från barn till barn, från situation till situation. Men en sak är klart gemensam; De vill att mamma, pappa, varje person de står i kontakt med ska VARA HEMMA, vara i FULL NÄRVARO, här och NU!

Många 3-åringar är otroligt lyhörda för full närvaro. Att som förälder möta sitt barn i full närvaro är en GÅVA som berikar och lugnar både barnet och föräldern. I full närvaro är alla vinnare. Föräldern liksom barnet blir lugn och berikad. Singlande snö, kristallren luft, julaftons-stämning, GLÄDJEN i ett ÄKTA MÖTE, FULL NÄRVARO, är ALLAS GÅVA!

  Kanske finns det en o-anad enkelhet. Full närvaro gör den skimrande, singlande snön till något vackert, magiskt, spännande. FULL NÄRVARO gör möten så berikande, så helande, lugnande. I full närvaro kan också plikter kännas mindre skrämmande. Vissa saker som vi gjort för att vara "bra nog", blir plötlsigt mindre viktiga. Inget behöver bevisas. Inget behöver kompenseras för. Ett "krävande" barn kan bli ett barn som medvetandegör oss om vårt eget naturliga vuxenbehov av full närvaro i nuet. Finns ingen hjälpsam 3-åring utanför så finns ända 3-åringen inuti oss.

Små mästare i konsten att hjälp oss uppleva FRIHET FRÅN TANKAR, FULL NÄRVARO I NUET, vardagsmagi!!


Med en önskan att var och en som vill ska känna magin, förundras över det som ÄR, här och nu!!   RANI

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards