Alla inlägg den 8 augusti 2013

Av Rani Spets Edgren - 8 augusti 2013 11:58

   Jag strosar fram och åter på en flygplats. Mitt mind hakar på här och där. Där är butikerna med lyx-varor. En del saker vet jag inte ens vad de är. Skyltar berättar för mig hur mycket pengar jag sparar om jag köper 3.  Hm! Jag behöver ju inte ens en. Förstår inte rikitgt matematiken i att jag då sparar om jag köper tre!

  Resenärer passerar inför mina ögon; några med barn, några utan, några med välstrukna märkeskläder, andra mer bohemiska. En man fotograferar först flygplan, sedan sin flickvän. En kvinna är klädd i burqa, en annan kvinna är klädd i shorts och minimalt linne.


  Jag får syn på mitt eget "Monkey-Mind", som hoppar från plats till plats, från person till person, som en apa i djungeln.


   Jag låter strömmen av tankar och mindets olika aktiviteter tystna, stillna!

   Ah!! Vilken befrielse! Genast sträcker sig min kropp i frihet och välbehag.


  Ljuden omkring mig blir annorlunda. Även ljudet av ett skrikande barn låter annorlunda. Ljuden är RÖRELSE, livs-energi, kraft, renhet, VARANDE...! Ljudens natur och ljudens vibrationer är alla som finstämda sensationer i min kropp. Det är lätt att komma till här och nu genom att fokusera på ljuden utan att ge dem tolkning, åsikter, någon som helst mind-aktivitet.

  Ljuden i sig själva är VIBRATIONER, LIV, NÄRVARO, de kommer och går, skapar sig själva i nuet!


  Perceptionen ändrar sig när mindet är tyst. Stillhet och livlighet finns iflätade i varandra. Allting blir intensivt och TOTALT lugnt, på en och samma gång. Livet fortsättar att hända som vanligt, ändå är det HELT ANNORLUNDA! Det är mjukt, skimrande, vibrerande, levande. Det blir oemotsägligt tydligt att ALLT LEVER!

  Människor lever, gör erfarenheter, växer i medvetenhet och närvaro. I ljuset av NÄRVARO medvetandegörs medvetenheten. När medvetenhet blir medveten om sig själv sker en expansion och en avslappning.

Vi är INTE mindet. Vi har det, vi kan använda det, vi kan förlora oss i det.

  Vi ÄR något oändligt mycket större. Att se igenom mindet får oräkneliga konsekvenser; rädslor och osäkerheter kan inte ha makt över oss längre. Detsamma gäller den rädsla, de osäkerheter som tar sig uttryck i dominans eller andra liknande beteenden. Att utöva dominans betraktas från en nivå av mind ofta som styrka. Denna så kallade styrka bottnar i - RÄDSLA.

Den är kamofluerad rädsla - i själva verket motsatsen till styrka.


  Sann styrka som kommer från NÄRVARO, kontakt med den oprogrammerade människonaturen, är LYHÖRD, samspelar, bugar sig inför varje människas sanna djup. Sann styrka försöker aldrig tvinga någon men är alltid beredd att leva, ge och agera i visdom. Sann styrka har öppenhet och glädje.

                 ------------------------------


  Både kvinnan i burqa och kvinnan i shorts och minimalt linne passerar mig plötsligt på nytt.

  Jill Bolte Taylor skriver i sin bok "My Stroke" om hur hon upplevde människor när den analytiska, rationella delen av hennes hjärna var utslagen av stroken. Hon såg då människor som processer!


  Och när jag nu tittar på de här två kvinnorna, vars klädsel är varandras motsatser, samtidigt som jag INTE producerar någon tanke-aktivitet blir resultatet att de ser helt olika ut och på samma gång förvånansvärt LIKA VARANDRA! De ser ut som lyhörda, kärleksfulla, respektfulla, intelligenta varelser som vill bli älskade och respekterade och bär en rädsla för att

inte bli älskade och respekterade. De vibrerar, lever, flödar, skapar...inför mina ögon.


  Det blir så UPPENBART! Vi har ALL orsak att ta kontakt med det som är djupare än midet, att ta kontakt med den NÄRVARO, KÄRLEK och RESPEKT som är del av vårt djupa väsen, nåbart då mindet får tystna.


  Det som händer med oss då mindet blir tyst har INGET att göra med långtråkighet, passivitet eller likgitighet. Det har ALLT att göra med att buga sig inför livet i GLÄDJE, AKTIVITET, RESPEKT, samspel, samskapande med livet i alla dess oräkneliga uttrycksformer!


                                   Kärlek , ljus och 36 plusgrader i Krakow!!     RANI

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards