Alla inlägg den 14 juli 2013

Av Rani Spets Edgren - 14 juli 2013 20:30

   Rubriken är ett citat av Alf Henriksson.

  En person som jag inte har massor av kontakt med, men som ändå spelar en betydande roll i mitt liv gör ett självmordsförsök! Det misslyckas! Tack livet, och många tårar av lättnad!

  En vän som betytt väldigt mycket för mig i mer än 30 år dör. Förvisso vid hög ålder, men förlusten är stor.

  I ett av mina yrken möter jag en person i min egen ålder. Hon är så svag att hon ej kan sitta upp. Hon klarar inte att svälja sin medicin. Blod rinner ur hennes mun. I chocktillstånd gör jag allt jag kan för att få henne under god och proffessionell vård. Hon dör på sjukhus 2 dagar senare.


  Var och en av de här händelserna skakade mig - MYCKET! Och under ytan VET jag att det är LIVET som händer och händer varje dag. Liv och död, kris och förälskelse, rik eller fattig, ung eller gammal, framgångsrik eller arbetslös...det är livet som händer och händer....

  De här händelserna utspelade sig inom ca 2 månader. Jag behövde lite tid till att bara vara skakad.


  Någon kort tid senare befann jag mig i ganska mycket folkvimmel, i de centrala delarna av en större stad. Någonting av de 3 chockerna hade legat kvar i mig utan att jag var fullt medveten om det.

  Men plötsligt i en välordnat livlig miljö, TOG ALL INRE ORDEDA PAUS! Det blev TOTALT TYST inuti mig. Det som sedan hände i mig har jag inga exakta och verkligt beskrivande ord för. Det blev TOTAL FRID, TOTALT TYST och allt som är LIVET i sina oändliga uttrycksformer fanns mitt i tystnaden och mitt i friden. Energin inifrån mig blev så STARK att jag stannade mitt i ett steg. Och plötsligt visste jag inte hur man gör när man rör armar och ben, går, förflyttar sig. Jag kände mig innesluten i ett energimoln. Den välordnade livligheten runtomkring mig fortsatte utan att någon märkbart stördes av min belägenhet. Innesluten i energimolnet var jag ETT med ALLT SOM ÄR LIVET - såväl den välordnade livligheten omkring mig som allt avlägset i tid och rum.

  Efter en stund såg jag en cafeteria, ESPRESSO HOUSE, i min närhet. Och fast jag TOTALT inte visste hur man gör när man förflyttar sig så lyckades jag ta mig in på ESPRESSO HOUSE! Där var helt tomt förutom den unga, söta, kvinnan som jobbade där. Jag tror att mitt tillstånd och mitt energimoln på något sätt påverkade henne. Hon tappade, spillde, gjorde tokiga saker. Jag funderade på om jag borde be om ursäkt. Efter en stund fick jag det jag beställt.


  Innesluten i energimolnet men också VARANDE energimolnet satt jag i en sorts TOTAL FÖRUNDRAN. En svag men ändå stark röst sa till mig:  -"Det är bara LIVET som händer och händer. Gör inte motstånd mot det som är. När du låter bli att göra motstånd, får du tillgång till NÄRVARO, INTELLIGENS, GOTT OMDÖME...långt utöver vad mindet kan åstadkomma. Livet ÄR! Du ÄR också! Närvaro spelar roll. Allt det materiella; tjäna pengar, äga, de ena eller de andra kläderna, bankkonton...ALLT i den materiella världen är endast av andrahandsbetydelse. Det som VERKLIGEN betyder något är KÄRLEKEN och VÄNLIGHETEN som vi ger till andra människor och till LIVET i alla dess uttrycksformer!"


  Jag satt kvar i mitt energi-moln och i att vara energi-molnet. Människorna i den välordnade livligheten lös av ljus, magi och skönhet. Allt annat lös också av ljus, magi och skönhet. Verkligheten transformerades till ett LEVANDE, VIBRERANDE,

STÄNDIGT PÅGÅENDE, ALLTOMFATTANDE ENERGIVARANDE!


  Det märkliga tillståndet varade ganska länge. Det mattades sedan sakta av. Budskapet i det, som egentligen inte var nytt, fick förstärkt substans och liv, känns lika substantiellt och levande NU, 6 månader senare.


  NÄR TANKEN TYSTNAR, får VARANDET plats. En GLÄDJE, en KÄRLEK, enkelhet, närvaro finns i VARANDET.


  Att släppa motstånd, ALLT MOTSTÅND, inklusive det som finns i våra åsikter, ger tillgång till kraften i nuet! Att agera klokt blir enkelt. Det som händer händer. Att möta livet med NÄRVARO öppnar sinnena, ger lugn energifullhet, gör gräset grönt

och människorna vackra - just som de är!!


                                       I högsommarens djupgröna rikedom!   RANI












Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards