Direktlänk till inlägg 12 juli 2018

Och HUR lämnar man....

Av Rani Spets Edgren - 12 juli 2018 20:06

    Och HUR lämnar man identifikationen med mindet?

    Det finns situationer där nästan alla kommer till full närvaro - lämnar den mindbaserade identiteten för ett tag;

När du ser in i dina barns ögon, din partners ögon, tittar på en vacker solnedgång, en blomma, i intensiv koncentration...

    Det kan vara till hjälp att se att de här ögonblicken finns.

    Om du stoppar strömmen av tankar kommer du till närvaro i nuet helt naturligt. Att ta paus från mind-aktivitet leder till närvaro. Närvaro tar dig djupare än mindet, djupare än identifikationen med mindets innehåll.

    För de flesta är det emellertid en smula svårt att få tyst på tankarna, på mindets aktivitet.


    Musik kan vara till hjälp. Lugn, instrumental musik fungerar bäst för de flesta. Men vi är alla individuella, behöver prova oss fram till vad som fungerar just för oss.

    Att fokusera på flödet av energi i kroppen är en annan möjlighet. Det behövs stillhet och närvaro, ett tyst mind, för att uppfatta det här flödet som alltid finns inuti oss. När vi uppfattar det, är vi naturligt närvarande.


    När jag jobbar, om jag kommer på mig själv med att vänta på att arbetsdagen ska ta slut, använder jag 1-minuts-metoden. Det innebär att jag bestämmer mig för att ge full närvaro till det jag gör i en minut. Nästan säkert hjälper det mig till full närvaro långt efter den minuten, troligen för resten av dagen. De flesta arbeten, uppgifterna, görandena blir energifulla, meningsfulla, roliga när vi ger dem vår fulla närvaro.

    Om mitt mind verkar allmänt o-möjligt att få tyst på tillämpar jag 1-sekunds-metoden. Det innebär att jag bestämmer mig för att jag KAN få det tyst i 1 sekund. Det är inte tiden som egentligen spelar roll.  Men den minimala lilla sekunden förefaller högst möjligt att vara i inre tystnad. Inte tiden utan kvalitén av full närvaro och upplevelsen av full närvaro är nog för att motivera mig att stanna kvar där.


    Häromdagen under en jogging-runda såg/kände jag ännu en möjlighet; Att förställa mig att tankarna visas som text-remsan till ett TV-program högt upp ovanför mig! Plötsligt är de opersonliga. Jag kan fortsätta producera dem, eller låta bli.

  

    Det finns så många möjligheter. Varje ögonblick innehåller en ny möjlighet!


                        MED KÄRLEK OCH RIK SOMMAR-GRÖNSKA!

                                                                                   RANI

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rani Spets Edgren - 4 december 2023 09:30

  Det mind som inte är förankrat i vår djupare dimension är till sin egen natur destruktivt. Det kan vara svårt att inse. Kanske VILL vi INTE se det.  Det icke-förankrade mindet upplever alltid brist och rädsla. Det finns oräkneliga uttryck för...

Av Rani Spets Edgren - 1 november 2023 05:46

   Alla människor har och ÄR en djupare dimension. Jag kallar den ofta vårt o-betingade människoväsen. I kontakt med vår djupare dimension förstår vi genom vår egen direkta upplevelse, att livet är heligt, stort, oerhört. Att ha kontakt med den här d...

Av Rani Spets Edgren - 10 januari 2023 16:26

  Kära Du! Åren har rullat på och du dömer dig själv både hårt och skoningslöst.   Jag vill bjuda in dig till ett annat förhållningssätt. Einstein sa -"Våra huvudsakliga problem kan inte lösas på samma nivå, som de uppstått på"!      Att döma...

Av Rani Spets Edgren - 9 januari 2023 18:45

    Dear You! At an early part of growing old You are judging yourself really hard. I invite You to something else. Einstein said -: Our main problem cannot be solved on the same level as where they arose"!     Judging Yourself is Your minds ac...

Av Rani Spets Edgren - 25 november 2022 19:24

     Reaktivitet är ett så vanligt fenomen att vi ofta ser det som att det kommer ur en sorts sanning om verkligheten, att det är en självklarhet att  reagera igen och igen i olika situationer. Kanske är det en kollega på jobbet, en trafiksituation, ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards